PUSAT RAWATAN SUFI TERAPI

Just another WordPress.com weblog

HABBATUS SAUDA NIG-ELLA September 27, 2009

 Nig’Ella

RM45.00
Average customer rating:
0 stars  Total votes: 0
Minuman berfungsi yang ajaib yang diestrak dari bijirn hitam 
LEMBAH KELANG FREE DELIVERY BY HAND )

LUAR KELANG TAMBAHAN RM 5.00 UNTUK POS LAJU.

TOK SIAK 019-2535755

JOOOMM…Berhijrah Kepada Makanan Sunnah.! HIDUP SIHAT DAN BERTENAGA DENGAN SUNNAH!

Erti Habbatus Sauda
Arab : Habbatus Sauda’, Habbatul Baraka, Kamun Aswad, Sinauj
Armenia : Shoushma
Estonia : Mustkoomen
India : Kalounji
Inggris : Nigella, love in a mist. Fennel Flower, Onion Seed
Itali : Nigella
Jerman : Zwibelsame, Schwarzkummel
Kanada : Korijigi
Norwegia : Svartkave
Perancis : cheveux de venus, Aligelle
Rusia : Chamustika
Spanyol : Niguilla, Pasionara
Tamil : Karun Jiragam
Turki : Corekotu Siyah
Melayu : Jintan Hitam
Habbatus Sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan. Bagaimanapun kebanyakkannya ditulis di dalam Bahasa Arab, oleh itu pendedahan terhadap dunia antarabangsa tidak banyak dibuat.

Nigella Sativa tumbuh di berbagai belahan dunia, termasuk Saudi, Afrika Utara dan sebagian Asia. Nigella Sativa merupakan bunga fennel dari keluarga Ranunculaceae. Biji-biji Nigella Sativa ukurannya kecil dan pendek (panjang antara 1-2mm), hitam, berbentuk trigonal, memiliki rasa yang kuat dan pedas seperti lada.

Jenis Bunga Nigella Sativa ada dua macam, satu berwarna ungu kebiru-biruan dan lainnya putih. Pertumbuhan bunga terletak pada bagian cabang sementara itu daunnya saling tumbuh berseberangan secara berpasangan. Daun dibagian bawah bentuknya kecil dan pendek, sedangkan daun bagian atas lebih panjang (6 – 10 cm). Batang bunga tersebut bisa mencapai ketinggian 12 -18 inchi. Nigella Sativa adalah tumbuhan biseksual artinya dapat mengembangbiakkan dirinya sendiri, membentuk sebuah kapsul buah yang mengandung biji. Saat kapsul buah matang, ia akan membuka dan biji yang ada didalamnya akan mengudara dan berubah menjadi hitam, sehingga disebut Biji Hitam (Black Seed).

Habbatus Sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolesterol, merawat batu karang dan sebagainya.

“Sesungguhnya di dalam Habbatussauda terdapat penyembuh bagi segala macam penyakit, kecuali kematian” {Shohih HR Bukhori, no. 5688; Fathul Baari, X/143; dan Muslim, no. 2215}

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain ”Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

Dari `Aisyah radhiyallahu `anha, Rasulullah bersabda : ” Sesungguhnya Habbatus Sauda’ ini adalah obat dari segala penyakit, kecuali as-Saam”. Aku berkata (Perawi hadits ini, yakni Khalid bin Sa’ad): “apa itu as-Saam?” dijawab (yakni oleh Ibnu Abi Atiq): “Kematian”. (HR. Bukhari)

Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus Sauda …… merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

Dr Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system).

Antara bahan-bahan kandungan Habbatus Sauda ialah Fixed Oil (saturated dan unsaturated), Minyak-minyak Asas (sterol, thymohydroquinone, carvone, limonine, cymene), Alkaloids, Saponin dan Asid Amino.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda : ” Tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda. Sesungguhnya padanya terdapat ubat bagi segala penyakit, kecuali mati ” ( Hadis riwayat Bukhari ).

Nigella Sativa pertama ditemukan di daerah Tutankhamen, Mesir dan memiliki peranan penting dalam praktek kehidupan Mesir Kuno. Tanaman ini tumbuh liar di negara-negara Mediterania, dan dikembangbiakkan di Mesir dan Siria. Raja-raja pada masa itu pasti sangat berhati-hati dalam menggunakan tanaman terbaik sebagai obat.

Dioscoredes, ahli fisika Yunani di abad ke satu, melaporkan bahwa Nigella Sativa dipakai untuk mengobati Sakit Kepala, Hidung tersumbat, sakit gigi, dan penyakit internis. Selain itu juga digunakan untuk membantu masa menstruasi dan meningkatkan produksi Air Susu Ibu.

Tokoh Muslim, Al Biruni (973-1048), yang menggabungkan obat-obatan leluhur India dan Cina menyebutkan bahwa Nigella Sativa adalah sejenis biji-bijian yang digunakan sebagai bahan nutrisi di abad ke 10 dan 11 Masehi.

Dalam sistem pengobatan di Greco-Arab/Unani-Tibb, yang berasal dari Hippocrates, Galen dan Ibnu Sina, Nigella Sativa merupakan penyembuh yang sangat bernilai dalam mengobati difungsi pencernaan dan hepatitis yang digambarkan sebagai stimulan untuk kondisi-kondisi berbeda, dan pereda demam tinggi.

Ibnu Sina (980-1037), dalam karya terbesarnya 4The Canon of Medicine5, yang dianggap banyak orang sebagai buku paling terkenal di dunia kedokteran, baik di Timur atau di Barat, menyatakan Nigella Sativa bermanfaat 4Menstimulasi energi di tubuh dan membantu penyembuhan dari kelelahan atau kurang semangat.

Berbagai penelitian memberikan bukti bahwa Nigella Sativa nyata dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh jika digunakan sepanjang waktu.

Di negara-negara Timur Tengah dan Timur Jauh selama berabad-abad menggunakan Nigella Sativa untuk mengobati penyakit ringan termasuk asma dan bronkhitis, rematik dan luka radang, meningkatkan produksi susu ibu hamil, mengobati gangguan pencernaan, membantu menjaga sistem kekebalan tubuh, meningkatlkan kemampuan perncernaan dan pembuangan, dan melawan infeksi parasit. Minyaknya digunakan untuk mengobati penyakit kulit, seperti eksim, dan luka radang serta mampu mengobati gejala meriang.

Sungguh banyak manfaat kesehatan yang bisa didapatkan dari Nigella Sativa ini sehingga tidak mengherankan apabila ia popular disebut dengan 4the seed of blessing5 / 4Habbatu barakah5, yang artinya 4biji-bijian yang mengandung rahmat5.

Nigella sativa itulah nama latinnya. Bentuknya berupa biji kecil-kecil berwarna hitam makanya orang arab menamakannya habbatus sauda yang bererti biji hitam. Biji yang kecil ini ternyata subhanallah mengandung berbagai zat yang sangat diperlukan oleh tubuh. Bahkan pada penelitian terakhir disebutkan kalau biji hitam ini mampu meningkatkan sistem imun tubuh, jadi bagi pengamalnya akan jarang sakit.

KHASIATNYA :-

Dalam kitab Al Tibb An-Nabawi (Pengobatan Cara Nabi) yang ditulis Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Habbatus Sauda’ dikenal juga sebagai Al Habbah Al Barokah. Dalam kitab tersebut disebutkan bahwa Habbatus Sauda’ dapat mengubati 50 macam penyakit tanpa mpingan. Suatu ulasan ilmu kedoktoran menampilkan bahawa kandungan Habbatus Sauda’ antara lain:

TERBUKTI MAMPU MEMBANTU MERAWAT.

  1. Antiseptik
  2. Analgesik
  3. Antibakteria
  4. Anemia
  5. Anti histamin. Menyembuhkan asma bronkitis dan penyakit alergik lainnya.
  6. Anti tumor, efektif merencat perkembangan tumor hingga 50 %
  7. Anti bakteria paling efektif melawan bakteri, termasuk bakteri yang dikenal sangat kuat daya tahannya terhadap obat-obatan, seperti V. cholera, E. coli (bakteri yang biasa ditemukan pada daging yang tidak terlalu matang), dan Shigella spp, kecuali Shigella dysentriae.
  8. Batu Karang
  9. Batu hempedu

10. Bronkitis

11. Demam

12. Dermatologi

13. Epilepsi

14. Gangguan Jantung

15. Gangguan Ginjal

16. Gastrointestinal tract

17. Gatal

18. Hati

19. Hepatitis

20. Insomnia

21. Jerawat

22. Kanser

23. Kejang kaki.

24. Kencing Manis

25. Kayap

26. Kudis

27. Kurap

28. Melancarkan perjalanan darah

29. Meningkatkan daya tahan tubuh

30. Meningkatkan fungsi jantung

31. Mabuk laut

32. Mabuk naik kenderaan

33. Mabuk naik kapalterbang

34. Mabuk mengandung

35. Mengubati sakit gigi.

36. Mengubati cacing pita.

37. Mengubati sesak nafas

38. Menghilangkan bau mulut

39. Meningkatkan Aliran susu ibu.

40. Menurunkan Kolesterol

41. Menormalkan tekanan darah

42. Melancarkan peredaran Haid

43. Meningkatkan tenaga seksual.

44. Melawan dan menghancurkan sel-sel kanser/tumor

45. Migrain

46. Nematocida

47. Panau

48. Paru-paru kronik

49. Pelbagai Alergi

50. Pening

51. Prostat

52. Radang sendi

53. Radang Tenggorokan

54. Reumatik

55. Sakit kepala

56. Saraf

57. Saluran kencing

58. Sistem Pencernaan

59. Sesak nafas

60. Sakit lutut

61. Selsema

62. Seimbang masalah Hormon

63. Sembelit

64. Stroke

65. Tekanan darah tinggi

Di bawah ini kami sertakan 7 ciri-ciri utama habbatus Sauda:

1. Nilai pemakanan

Habbatus Sauda kaya dengan:

Mmonosaccharide glukosa, xylosa dsb.

Polysaccharide fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan.

Amino acid yang membentuk protein.

Karotene iaitu sumber vitamin A

2. Sistem imunisasi

Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus Sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine

Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus Sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus Sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor

Kajian in vitro mendapati habbatus Sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria

Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus Sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus Sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)

Habbatus Sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu

Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus Sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.

Hasil Kajian

Di Amerika, Nigella Sativa yang merupakan nama latin dari minyak jintan hitam, telah mendapat kejayan luar biasa sebagai makanan suplemen. Di Jerman, minyak habbasSauda telah tersedia dalam bentuk kapsul di farmasi.

Analisis ekstrak mengenai minyak dan kesan-kesannya juga telah dilakukan di Amerika dan hasilnya menunjukkan bahwa minyak kuno itu juga mujarab untuk segala macam penyakit. Para saintis Amerika telah merasa yakin bahwa kesan antibakteri dan antimikotis dari minyak habbasSaudayang merupakan obat Asia Timur dan di Asia berlangsung dalam waktu yang lama. Para dokter di Mesir dan Cina menggunakannya untuk obat segala macam radang serta infeksi jamur. Bahkan, para ilmuwan kanker Amerika secara meyakinkan telah membuktikan bahwa minyak habbasSaudamenurunkan kadar gula. Ekstrak Nigella Sativa membantu merangsang tulang sumsum dan sel-sel kekebalan. Demkian tulisan para ilmuwan kanker Immuno-Biology Laboratory dari Carolina Selatan. Selanjutnya, produksi interferon menghasilkan sel-sel normal terhadap kesan-kesan virus sel-sel yang merusak, menghancurkan sel-sel tumor, dan meningkatkan jumlah antibodi yang menghasilkan sel-sel B.

Seluruh fungsi ini menyebabkan minyak habbasSaudasebagai calon (alternatif) yang ideal untuk pencegahan dan pengobatan kanker. Para ilmuwan Amerika telah memplubikasikan bukunya yang pertama mengenai temuan “Study Of Black Cumin Oil On Human”. Para ilmuwan di Jerman kini juga sibuk menemukan kesan-kesan minyak Mesir yang berkaitan dengan tubuh manusia. Dr. Med. Peter Schleicher, ahli immunolog di Munich yang pada 1986 telah dinominasikan sebagai anggota termuda World Academy Scientists, menguji minyak habbasSaudadi lembaganya untuk menemukan terapi baru bagi penyakit kronis dan kesan-kesannya. Temuan-temuannya indentik dengan para koleganya di Amerika.

Schleicher menyatakan bahwa dengan menggunakan minyak habbasSaudayang memiliki asam lemak tak jenuh, misalnya unoleat dan asam gammalinolen masuk ke organisme. Dengan demikian, kemungkinan mencapai sintesa kekebalan yang penting dan mengatur zat-zat yang diambil seperti dari prostaglandin E. Minyak linoleat menstabilkan membran-membran sel dan prostaglandin memiliki kesan mencegah radang. Dengan demikian, reaksi kekebalan berhenti yang menimbulkan penyakit dan bahkan merupakan awal dari penyakit kronis seperti jerawat dan demam hingga kanker.

Di samping fungsi sel yang berlebihan pada orang yang menderita alergi distabilkan, melalui zat minyak habbasSauda antibodi juga ditekan. Sistem kekebalan yang berlebihan pada kajian (ilmuwan) Amerika juga menguji bahwa sistem kekebalan yang salah dapat diatur kembali dengan kesan yang kuat dari minyak ini. Sementara itu, Scheleicher telah menguji kesan minyak ini terhadap 600 pesakit. Sebagai hasilnya, dia meyakinkan pengobatan untuk alergi sekitar 70% dari pesakitnya. Di antara mereka adalah alergi terhadap serbuk dan debu serta jerawat dan penyakit neuro-dermatologis. Pesakit asma dan lainnya pada umumnya memiliki ketahanan yang lemah dan mudah terkena infeksi. Dari alasan itu Dr. Schleicher di Munich akan memasukkan minyak itu ke dalam pengobatan preventifnya terhadap pilek dan influenza.

Di Timur Tengah, minyak ini telah digunakan selama ribuan tahun sebagai obat untuk segala macam penyakit alergi, radang, gangguan menstruasi, tekanan moral, dan depresi, tetapi terutama terhadap bronkhitis, asma, dan neurodermatitis serta pencernaan yang buruk, bahkan impotensi.
DOSEJ YANG DISYORKAN.
– Untuk kesehatan 1 kapsul 3 x sehari
– Penyakit Ringan 2 kapsul 3 x sehari
– Penyakit Berat / Kronis 3 kapsul 3 x sehari, boleh ditambah sesuai dengan keadaan penyakit
– Untuk Minda kanak-kanak 1 kapsul sebelum pergi sekolah.

KANDUNGAN BLACK CUMMIN :
– Crystalline Nigellone, Ardinnie dan Timocinon
– Asam Gammalinolen dan Asam Linoleat
– Beta Karotin

– Vitamin A, B1, B2, B6, C, E dan Niacin
– 15 macam asam amino protein, karbohidrat, minyak olatile, Alkaloid,
Saponin dan Crude Fiber
– Kalsium, Sodium, Potasium, Magnesium, Zat Besi dan Selenium
– Berbagai vitamin esnsial berkadar tinggi
– Lebih dari 100 unsur berkhasiat untuk kesehatan dan sebagai
penyembuhan dari segala penyakit.
– Terdapat zat yang memperkuat kekebalan tubuh
– Black Cummin mengandung Zat Anti Bakteri dan Anti Kulat.

Habbatus sauda’ kaya dengan asid lemak poli tak tepu yang membantu

mengeluarkan prostaglandin E1 yang fungsinya berkait rapat dengan

perkara-perkara berikut :-

Memperkuat sistem imunasi,Memperbaiki metabolisma gula,

Melindungi dinding perut,Blood clots

Infeksi kulit

Jika diolah bersama antibiotic seperti streptomycin dan gentamyci

habbatus sauda’ mampu merangsang seluruh aktiviti antibakteria.

Jika diolah bersama erythromycin, tobramycin, doxycydine dan ampicillin habbatus sauda’ menunjukkan fungsi antibakteria yang lebih kuat sehingga mampu membunuh E-Coli, organisma pathogen seperti Candida albicans, staphylococcus dan yis.

Jika diolah dengan bawang putih habbatus sauda’ berfungsi mengharmonikan kembali autoimmune disorder, dan menghalang immune cells dari memusnahkan sel yang sehat. (Autoimmune disorder bererti keadaan dimana pesakit menderita akibat sistem tubuhnya sendiri menyerang fizikal tubuhnya.)

Kandungan Habbatus sauda’ terutamanya asid lemak poli tak tepu juga merangsang penambahan pengeluaran prostaglandin E1, satu unsur seakan hormon yang berfungsi sebagai penstabil kepada beberapa fungsi pada tubuh badan seperti :-

i. Fungsi otak

ii. Fungsi saraf

iii. Fungsi jantung

Penyakit Berat dan kronis seperti :
Sakit urat saraf , batu hempedu, batuk, darah tinggi, diabetes, digigit
anjing gila ( rabies ) gagal ginjal, hepatitis, gangguan kelenjer
tyroid, gangguan jantung, kanser, kolestrol, kusta, kelumpuhan, berbagai
persoalan pada paru – paru, sakit dada kronik, asma, migrain, penghancur
batu ginjal, penyakit kelamin, prostat, radang ginjal, rematik, sakit kepala ( vertigo ) gangguan pencernaan, stroke, susah tidur ( imsonia ) tumor dan berbagai penyakit lainnya.

Penyakit Ringan seperti :
Alergik, berak darah, cacing dalam perut, selsema, demam, berbagai kes
infeksi luar maupun dalam, keputihan, bau mulut tak sedap, malaria, pelancar haid, mudah masuk angin, menghilangkan mual, sakit gigi dan gusi, sakit pinggang, sawan, dsb.

Black cumin akan bekerja didalam tubuh dan terus memberi terapi pada sumber penyakit melalui pori – pori dan mengatur kembali kerja seluruh metabolisme tubuh untuk mencapai tingkat kesehatan yang prima. Disarankan dalam masa penyembuhan, pesakit melakukan olah raga secara berkala, Habatussauda tetap bekerja optimal untuk mengembalikan kesehatan tubuh yang maksimum.

APA KATA PAKAR-PAKAR PERUBATAN?
“Habbatussauda terbukti menyembuhkan pesakit alergik, neuradermitis,
asma, dan lemahnya sistem melawan penyakit”

(Prof. Dr. Hildbert Wagner-Germany) “Oil habbatussauda memiliki khasiat
antitumor tanpa kesan sampingan seperti terjadi pada kemoterapi dan
penyinaran”

(Prof. Lutz Bannasch-Germany) “Habbatussauda memiliki peranan sangat
penting untuk mencegah tumor dan dalam jangka waktu lama memperkuat
sistem kekebalan tubuh”

(Dr. Stanley Kopok-USA) “Omega yang terkandung dalam habbatussauda lebih
besar 10 kali lipat dari pada DHA dan EPA”

(Dr. Tajul Aris Yang- Malaysia) “Habbatus sauda kaya akan
beta-sitosterol, yang diketahui memiliki kemampuan mencegah kanser”.

(Dr. Michael Tierra L. AC. O.M.D.)

“Habbatus sauda mempunyai lebih dari 100 bahan aktif dengan berbagai
khasiat penyembuhan. Salah satunya adalah impotent ( mati pucuk ) ”

Pada tahun 1986, Dr. Ahmad Al Qadhy dan rekan-rekannya melakukan penelitian di Amerika tentang pengaruh habatussauda terhadap sistem kekebalan tubuh (imuniti) manusia. Penelitian yang dilakukan dalam dua tahap itu menghasilkan kesimpulan pertama: Kelebihan prosentase The Helper T-Cell atas suppresor cells ts mencapai 55% dan ada sedikit kelebihan atas killer cell orcytoxic sebanyak 30%.

Penelitian tahap kedua dengan melibatkan 18 sukarelawan yang badan mereka terlihat sehat dan segar. Mereka dibagi dalam dua kelompok, satu kelompok diberi satu gram habatussauda setiap harinya, dan kelompok lain diberi karbon.
Selama empat pekan mereka mengkonsumsi habatus dan karbon yang sudah dikemas dalam butir-butir kapsul. Hasilnya, habatus menguatkan tugas-tugas imunisasi dengan tambahan prosentase The Helper T-lymphocytes cell atas supressor cell-ts. Jadi, sistem kerja habatatussauda dalam tubuh manusia adalah dengan memperbaiki, menjaga dan meningkatkan sistem kekebalan tubuh manusia terhadap berbagai penyakit.

Dalam sistem kekebalan tubuh manusia, habatussauda adalah satu-satunya herba yang memiliki senjata khusus untuk menghancurkan segala macam penyakit. Sebab, setelah sel paghocytosis menelan kuman-kuman yang menyerang, ia membawa bakteri antigenic ke permukaannya, kemudian menempel dengan sel lymph, untuk mengetahui bagaimana susunan mikrobanya secara mendetil, lalu memerintahkan masing-masing sel T-lymphocytes untuk menghasilkan antibodies atau sel T-spesific, khususnya adalah antigenic yang juga dibangkitkan untuk berproduksi. Dinding sel B-Lymphocytes memiliki kurang lebih 100 ribu molekul dari antibodies yang saling bereaksi secara khusus dan dengan kemampuan yang tinggi dengan jenis khusus yang ditimbulkan oleh antigenic dalam mikroba. Antibodies menyatu dengan sel T- Lymhocytes, lalu bersama-sama dengan antigenic melawan mikroba, sehingga mikroba tidak dapat berkerja dan sekaligus bisa menghancurkannya.

Dengan demikian, kekebalan itu merupakan kekebalan khusus untuk menghadapi setiap hewan asing yang masuk ke dalam tubuh. Karena, habatussauda mempunyai kekebalan spesifik yang didapat secara otomatik, yang memiliki kemampuan berbentuk antibodi dan senjata sel serta pengurai khusus untuk setiap hewan asing yang masuk dan menyebabkan penyakit.

Menurut Dr. Al Qadhy, habatusaudah juga mempunyai kemampuan lain, seperti untuk melawan bermacam-macam virus, kuman dan bakteri yang masuk ke dalam tubuh manusia.

Karena itu, kami dapat menetapkan bahwa di dalam habatussauda terdapat kesembuhan untuk segala macam penyakit. Karena peranannya yang menguatkan dan memperbaiki sistem kekebalan tubuh, suatu sistem yang di dalamnya ada kesembuhan dari segala macam penyakit, yang bereaksi terhadap segala sebab yang menimbulkan penyakit, yang memiliki kemampuan awal untuk memberikan kesembuhan secara sempurna atau sebahagian di antaranya untuk menyembuhkan segala penyakit.

Dalam bentuk indefinitif di berbagai hadis juga menguatkan hasil kesimpulan ini, yang tingkat kesembuhannya berbeda-beda, tergantung pada kondisi sistem kekebalan tubuh manusia itu sendiri, jenis penyakit, sebab-sebab dan periodisasinya. Dengan bentuk keumuman lafaz dalam hadis, dapat ditafsiri sebagai suatu kesesuaian dengan berbagai pendapat di atas, yang disampaikan oleh para pensyarah hadis.

Berdasar keterangan diatas Insya Allah penyakit seperti Systemic Lupus Erythematosus yang kata doktor belum diketahui penyebabnya pun bisa disembuhkan dengan mengamalkan habbatus sauda secara teratur. Bagaimana dengan AIDS, H1N1 dan flu burung serta SARS? Mengapa tidak, tinggal kita buktikan saja kan? Dunia sudah mengakui kalau Rasulullah Shalallahu alaihi wassalaam bukan pembohong dan penipu.

PENGALAMAN PESAKIT / TESTIMONIAL

Disini saya ingin memetik pengalaman-pengalaman pesakit yang telah mengunakan Habatus sauda yang dipetik dari buku terbitan Media Synergy. Diharapkan para pembaca dapat mengambil menafaat daripada penggunaan habatus sauda.

A. SAKIT LUTUT SEMBUH

Wan Zaimah binti Wan Nawan, 67 tahun, Besut, Terengganu.

Wan Zaimah mengalami penyakit ini sejak 5 tahun yang lalu. Lutut Wan Zaimah terasa ngilu ketika melakukan aktiviti harian seperti solat dan senaman. Bahkan, kedua lututnya sukar digerakkan. Pelbagai ubat telah digunakan untuk mengatasi masaalah ini termasuklah perubatan moden mahupun tradisional. Namun begitu, penyakit ini tidak juga sembuh.

Pada suatu hari, Wan Zaimah memperolehi herba yang disebut masyarakat sebagai ubat yg pernah digunakan pada zaman Nabi Muhammad S.A.W..  Fakta ini diperkuatkan lagi dengan hadis yang menyatakan ubat ini mampu menyembuhkan pelbagai penyakit. Dengan penuh keyakinan, saya meminum ubat tradisional yang bernama habbatus sauda, sebanyak 3 kali sehari atau sebiji sekali makan. Berkat keyakinan tersebut, ditambah dengan ubat Nabi Muhammad s.a.w., selepas dua bulan, rasa ngilu dibahagian lutut saya berkurangan. Saya tidak sakit lagi sewaktu melakukan senaman harian.

Syukur Alhamdulillah ke hadrat Allah s.w.t. kerana sehingga kini saya merasa sihat dan mampu melakukan aktiviti harian setelah penyakit yang saya alami beransur sembuh. Pengalaman ini menambahkan keyakinan saya bahawa habbatussauda mampu mengatasi rasa ngilu pada tulang. Selain itu, saya merasakan keluhan lain berkurangan.

B. ALERGI UDARA DINGIN HILANG SELEPAS TIGA HARI

 Norlida binti Mamat, Senawang, Negeri Sembilan

Ibu kepada dua anak ini termasuk dalam keluarga bahagia. Pekerjaannya dalam bidang kewangan di sebuah bank di ibu kota dan kesibukan menguruskan keluarga menyebabkan kesihatannya terjejas. Dia menderita alergi udara dingin, terutamanya penyaman udara. Kebiasaannya apabila terkena udara dingin, dia secara langsung akan bersin dan selsema. Setelah memakan ubat, alergi ini hilang. Keadaan ini kembali apabila tubuhnya lemah.

Norlida telah mencuba beberapa jenis ubat moden, tetapi alerginya tetap juga tidak sembuh. Beberapa makanan juga dipantang agar alerginya berkurangan. Menyaksikan keadaan ini, suaminya bertanya kenalan terdekat  mengenai perubatan tradisional yang mampu mengatasinya. Kemudian, seorang rakan menyarankan suaminya  mendapatkan kapsul nigella sativa atau jintan hitam yang mempunyai khasiat antihistamin dan mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Norlida memakan kapsul ini sebanyak tiga kali sehari.

Dalam tempoh tiga hari, kesihatannya kembali pulih. Norlida berpendapat ubat yang diberikan suami cukup mujarab kerana alerginya tidak berulang lagi walaupun berada ditempat dingin. Bagi memastikan tahap kesembuhan, Norlida telah menguji tahap alerginya di tempat dingin pada tahap paling sejuk. Hasilnya, dia tidak bersin lagi. Alerginya telah hilang.

C. SEMBELIT HILANG, BERAT BADAN MENJADI SEIMBANG DAN AIR SUSU IBU BERTAMBAH

Norazlina binti Takiyudin, 29 tahun, Mentakab, Pahang

Umumnya, orang yang mengalami kelebihan berat badan sukar untuk menurunkannya kembali. Hal ini dialami Norazlina. Berat badannya mencapai 63 kg dengan tinggi sekitar 157 cm. Masalah ini mengganggu aktiviti hariannya. Pelbagai cara telah diusahakan bagi mencapai keinginannya agar berat badannya kembali ideal semasa anak dara. Norazlina telah mencuba pelbagai ubat untuk mengurangkan nafsu makan. Bahkan, dia melakukan diet dengan tidak mengambil makanan berkarbohidrat. Melalui diet ini, dalam tempoh sebulan berat badannya menurun sebanyak 5 kg. menurut doctor, system pencernaan Norazlina kurang baik. Selain itu, dia mengalami masalah kesukaran membuang air besar setiap hari, iaitu 2-3 kali sehari.

Atas nasihat seorang rakan, Norazlina cuba memakan jintan hitam atau habbatussauda sebanyak 3 kali sehari. Setiap kali makan, dia mengambil 3 titik. Selepas memakan jintan hitam, system pencernaannya beransur pulih. Bahkan, dalam tempoh seminggu, pembuangan air besarnya teratur dan tidak mengalami sembelit lagi. Pola pemakanan dan senaman yang teratur menyebabkan berat badannya berkurangan sebanyak 3 kg sebulan.

Selain masalah pembuangan air besar teratur, sembelitnya juga hilang. Air susunya bertambah banyak. Seterusnya, ia meningkatkan tenaga batin untuk tempoh yang lama.

D. RASA GATAL BERKURANGAN

Hasmah binti Shafie, 61 tahun, Langkawi, Kedah

Hasmah menderita penyakit gatal di badan selama 10 tahun. Gatal akibat alergi tidak berkurangan meskipun dia telah berpantang dengan beberapa jenis makanan. Selain itu, dia mencuba beberapa jenis ubat yang diperolehi daripada doctor. Hasmah tertarik dengan ubat tradisional setelah membaca artikel yang diberikan menantunya. Pada hari tersebut, menantunya memberikan artikel mengenai khasiat habbatussauda. Ibu kepada tiga orang anak dan dua cucu ini aktif mengikuti pengajian islam tertarik setelah membaca artikel tersebut. Tanpa ragu-ragu, dia ingin mencuba habbatussauda.

Seterusnya, Hasmah membeli produk habbatussauda NIG ELLA berupa MINYAK untuk diminum dengan air suam sebanyak tiga kali sehari. Selepas sebulan lebih memakan habbatussauda, gatal gatal dibadannya beransur sembuh dan sekali sekala rasa itu timbul pada waktu malam. Kemudian, dia mengurangkan ubat antialergi menjadi sehari sekali dan secara rutin dia memakan habbatussauda.

E. JERAWAT HILANG DALAM 10 HARI

Mohammmad Shamsul Bahri bin Kamarulzaman, 26 tahun, Gombak

Jerawat membuatkan seseorang hilang keyakinan diri. Masalah ini dialami seorang remaja bernama Mohammad Shamsul Bahri. Dia telah berpantang dengan pelbagai makanan yang merangsang pertumbuhan jerawat. Kaedah tradisional dan moden yang digunakan tidak Berjaya menyembuhkan jerawat. Semakin hari, semakin banyak jerawat dialaminya.

Atas nasihat seorang rakan, Mohammad Shamsul Bahri cuba mengamalkan Nig Ella sebanyak tiga kali sehari.. Dalam masa yang singkat, jerawatnya mulai hilang. Keadaan ini memberi semangat baru kepadanya untuk mengamalkan habbatussauda Nig Ella setiap hari. Lama-kelamaan jerawat Mohammad Shamsul menghilang dari wajahnya. Kini, jerawat tidak muncul  lagi. Namun begitu, Mohammad Shamsul Bahri tetap memakan kapsul habbatussauda setiap hari. Dengan cara ini dia bebas daripada jerawat.

F. MENGATASI ASMA SEWAKTU HAMIL

Fadillah binti Mohammed, 30 tahun, Shah Alam

Kesihatan fadillah terjejas selepas diserang penyakit asma ketika mengandung. Fadillah mengalami sesak nafas selama tiga hari dan sukar untuk tidur. Teofilin dan Salbutamol yang diberikan doctor tidak berjaya menyembuhkan penyakitnya. Namun begitu, dia tidak mahu mencuba ubat lain. Dia beranggapan ubat tersebut  memberi kesan negatif terhadap kandungannya yang berusia beberapa bulan.

Bagi mengatasi masalah ini, suaminya memutuskan untuk membawa Fadillah menjali rawatan di pusat perubatan. Kebiasaannya, doctor memberikan suntikan kortiko steroid sebagai perubatan sementara. Tetapi, kaedah ini tidak dilakukan oleh Fadillah memandangkan dia sedang mengandung. Keadaan ini membuatkan mereka bingung tentang ubat yang sesuai untuk ibu mengandung. Atas saranan seorang sahabatnya yang bernama Devi, Fadillah membuat keputusan untuk mencuba habbatussauda NIG ELLA.

Fadillah mengamalkan  habbatussauda NIG ELLA sebanyak 3 titik 3 x  sehari selama  seminggu. Kini, dia merasakan badannya kelihatan sihat dan penyakit asmanya tidak berulang lagi. Setelah sembuh, Fadillah mengurangkan sukatan habbatussauda kepada satu titik 3x setiap hari..

G. GATAL DISEBABKAN ALERGI HILANG TANPA MENINGGALKAN KESAN

Sulaiman bin Salleh, 62 tahun, Yan, Kedah

Keluarga Sulaiman gemar memakan makanan laut. Pada 2 tahun lalu, mereka pergi ke sebuah pantai di daerah Pulau Langkawi. Sempena merayakan tahun baru, mereka memesan makanan dari berbagai jenis ikan air masin. Dengan penuh selera, Sulaiman memakan ikan laut yang disajikan. Bahkan, dia menghabiskan lebih daripada tiga ekor ikan kakap merah bakar.

Selepas sambutan tahun baru, Sulaiman merasakan gatal-gatal di bahagian punggung dan tapak tangan. Rasa gatalnya membuatkan masa tidurnya terganggu. Keadaannya bertambah teruk apabila terkena air bisa setelah menggaru. Kejadian ini dialaminya selama tiga hari. Dan dia telah berusaha dengan salep antigatal. Namun begitu, ubat itu gagal memberikan hasil yang memuaskan.

Pada suatu hari, salah seorang rakan Sulaiman menyarankan agar beliau memakan habbatussauda. Menurut rakannya, habbatussauda sangat baik untuk alergi,gatal-gatal dan masalah kulit lain. Hal ini kerana ia mengandungi jintan hitam. Sulaiman yakin dengan pernyataan rakannya kerana dia adalah seorang pakar herba.

Sewaktu di rumah, Sulaiman meminum NIG ELLA  yang disarankan temannya sebanyak tiga kali sehari. Keesokannya, Sulaiman merasa puas hati kerana gatal-gatal di bahagian tangan dan kesannya hilang.

H. REMATIK HILANG DAN TIDUR NYENYAK

Shaidatul Akmal binti Mohammad Razali, 30 tahun, Kuala Lipis, Pahang

“Rasa nyeri berulang kali sehinggakan saya menyapu sampah pun terasa”. Itulah kata-kata yang sering diluar oleh ibu muda beranak satu ini. Keluhan ini dialaminya selepas pulang dari Kuala Lumpur pada 3 tahun lalu. Setelah dihitung, berpuluh kali penyakit ini menyerang dalam tempoh sebulan.

Pada awalnya, dia mengalami sakit badan dan nyeri di bahagian sendi tangan kanan. Lama kelamaan tangan kanannya terasa ngilu dan sukar untuk digerakkan. Rasa sakit yang perit menyebabkan dia tidak selesa tidur. Akhirnya, Shaidatul Akmal membuat keputusan untuk menjalani pemeriksaan di pusat perubatan. Selepas pemeriksaan, doktor mengesahkan dia menghidap penyakit rematik di bahagian tendon sebelah kanan. Doktor menyarankan dia menjalani pemeriksaan dengan pakar saraf. Kemudian, doktor memberinya ubat penahan sakit. Shaidatul Akmal menghabiskan kesemua ubatnya itu. Setelah habis, penyakit tersebut berulang kembali.

Seterusnya, Shaidatul Akmal berjalan untuk menemui pakar saraf. Dalam perjalanan dia terserempak dengan rakannya. Dia menceritakan masalah tersebut kepada rakannya. Kemudian, sahabatnya menganjurkan agar Shaidatul Akmal  memakan minyak habbatussauda NIG ELLA sebanyak tiga kali sehari. Selain itu, dia digalakkan memakan habbatussauda sebanyak tiga kali seharI. Rakannya mengatakan ubat tersebut berkesan setelah tiga hari memakannya.

Selepas tiga hari, Shaidatul Akmal mampu menggerakkan badan dan dapat tidur lena sepanjang malam. Kini, dia terus memakan habbatussauda NIG ELLA sebanyak tiga kali sehari.

INSYALLAH

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s